Forfatter
Tittel Hitlers byggherrer :: Fritz Todt og Albert Speer i Norge
Språk
Hylleplassering
Klassifikasjon
Emne
År
Noter Adolf Hitler hadde en særskilt plan for Norge i sitt storrike. Kystlinjen hadde stor strategisk betydning, landet var rikt på naturressurser og befolkningen var det beste materialet for å dyrke den ariske rasen. Derfor ble det i løpet av okkupasjonsårene igangsatt store byggeprosjekter over hele Norge. Byggingen av en polarjernbane gjennom hele Nord-Norge frem til Kirkenes ble startet i 1942, og løp helt frem til frigjøringsdagene i 1945. 25 000 krigsfanger ble benyttet som slavearbeidere, av disse omkom om lag 2100. Andre steder i landet var det nye byer, festningsverk og industribygg som måtte anlegges, noe som igjen krevde et utvidet vei- og jernbanenett. Ingeniøren Fritz Todt og arkitekten Albert Speer ble engasjert til å gjennomføre prosjektene. I denne boken ser historiker Ketil Gjølme Andersen på hvordan de to byggherrene la til rette for at Hitler og nazistenes visjoner. Omtalen er utarbeidet av BS
ISBN
Tilgjengelige
Venteliste
*000(Lengtamimplementation at offset 22 should hold a number. Assuming 0)
*001105226
*015 $a0612065
*015 $a13010377
*019 $bl
*020 $a978-82-450-2520-0 :$cNkr 399.00
*0820 $a940.53481$zh$223/nor
*096 $a940.53 A
*100 $aAndersen, Ketil Gjølme,$d1963-$jn.
*24510$aHitlers byggherrer :$bFritz Todt og Albert Speer i Norge$cKetil Gjølme Andersen
*250 $a1. utgave
*260 $aBergen :$bFagbokforlaget,$c2021
*300 $a300 sider :$billustrasjoner ;$c24 cm
*520 $aAdolf Hitler hadde en særskilt plan for Norge i sitt storrike. Kystlinjen hadde stor strategisk betydning, landet var rikt på naturressurser og befolkningen var det beste materialet for å dyrke den ariske rasen. Derfor ble det i løpet av okkupasjonsårene igangsatt store byggeprosjekter over hele Norge. Byggingen av en polarjernbane gjennom hele Nord-Norge frem til Kirkenes ble startet i 1942, og løp helt frem til frigjøringsdagene i 1945. 25 000 krigsfanger ble benyttet som slavearbeidere, av disse omkom om lag 2100. Andre steder i landet var det nye byer, festningsverk og industribygg som måtte anlegges, noe som igjen krevde et utvidet vei- og jernbanenett. Ingeniøren Fritz Todt og arkitekten Albert Speer ble engasjert til å gjennomføre prosjektene. I denne boken ser historiker Ketil Gjølme Andersen på hvordan de to byggherrene la til rette for at Hitler og nazistenes visjoner. Omtalen er utarbeidet av BS
*600 $aSpeer, Albert,$carkitekt og politikar,$d1905-1981$jt.
*600 $aTodt, Fritz,$cingeniør,$d1891-1942$jt.
*610 $aNordland sbanken$1332.12
*650 $aJernbaneanlegg$zNord-Norge $xHistorie$1385.3094843
*651 $aNorge$xHistorie$xVerdenskrigen , 1939-1945 $1940.53481
*653 $aAndre verdenskrig
*856 $uhttps://aja.bs.no/8d552646-460d-4c0f-bda9-834ffb7bd5a5/cover/original.jpg
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her
for bli den første til å gi din mening