Fauske bibliotek

Hitlers byggherrer :: Fritz Todt og Albert Speer i Norge
Huskelisten er tom
Vis
Forfatter
Tittel
  • Hitlers byggherrer :: Fritz Todt og Albert Speer i Norge
Språk
  • Språk:
Hylleplassering
  • 940.53 A
Klassifikasjon
Emne
År
  • 2021
Noter
  • Adolf Hitler hadde en særskilt plan for Norge i sitt storrike. Kystlinjen hadde stor strategisk betydning, landet var rikt på naturressurser og befolkningen var det beste materialet for å dyrke den ariske rasen. Derfor ble det i løpet av okkupasjonsårene igangsatt store byggeprosjekter over hele Norge. Byggingen av en polarjernbane gjennom hele Nord-Norge frem til Kirkenes ble startet i 1942, og løp helt frem til frigjøringsdagene i 1945. 25 000 krigsfanger ble benyttet som slavearbeidere, av disse omkom om lag 2100. Andre steder i landet var det nye byer, festningsverk og industribygg som måtte anlegges, noe som igjen krevde et utvidet vei- og jernbanenett. Ingeniøren Fritz Todt og arkitekten Albert Speer ble engasjert til å gjennomføre prosjektene. I denne boken ser historiker Ketil Gjølme Andersen på hvordan de to byggherrene la til rette for at Hitler og nazistenes visjoner. Omtalen er utarbeidet av BS
ISBN
  • 978-82-450-2520-0 :
Tilgjengelige
  • 1/1
Venteliste
  • 0 (0)
*000(Lengtamimplementation at offset 22 should hold a number. Assuming 0)
*001105226
*015  $a0612065
*015  $a13010377
*019  $bl
*020  $a978-82-450-2520-0 :$cNkr 399.00
*0820 $a940.53481$zh$223/nor
*096  $a940.53 A
*100  $aAndersen, Ketil Gjølme,$d1963-$jn.
*24510$aHitlers byggherrer :$bFritz Todt og Albert Speer i Norge$cKetil Gjølme Andersen
*250  $a1. utgave
*260  $aBergen :$bFagbokforlaget,$c2021
*300  $a300 sider :$billustrasjoner ;$c24 cm
*520  $aAdolf Hitler hadde en særskilt plan for Norge i sitt storrike. Kystlinjen hadde stor strategisk betydning, landet var rikt på naturressurser og befolkningen var det beste materialet for å dyrke den ariske rasen. Derfor ble det i løpet av okkupasjonsårene igangsatt store byggeprosjekter over hele Norge. Byggingen av en polarjernbane gjennom hele Nord-Norge frem til Kirkenes ble startet i 1942, og løp helt frem til frigjøringsdagene i 1945. 25 000 krigsfanger ble benyttet som slavearbeidere, av disse omkom om lag 2100. Andre steder i landet var det nye byer, festningsverk og industribygg som måtte anlegges, noe som igjen krevde et utvidet vei- og jernbanenett. Ingeniøren Fritz Todt og arkitekten Albert Speer ble engasjert til å gjennomføre prosjektene. I denne boken ser historiker Ketil Gjølme Andersen på hvordan de to byggherrene la til rette for at Hitler og nazistenes visjoner. Omtalen er utarbeidet av BS
*600  $aSpeer, Albert,$carkitekt og politikar,$d1905-1981$jt.
*600  $aTodt, Fritz,$cingeniør,$d1891-1942$jt.
*610  $aNordlandsbanken$1332.12
*650  $aJernbaneanlegg$zNord-Norge$xHistorie$1385.3094843
*651  $aNorge$xHistorie$xVerdenskrigen, 1939-1945$1940.53481
*653  $aAndre verdenskrig
*856  $uhttps://aja.bs.no/8d552646-460d-4c0f-bda9-834ffb7bd5a5/cover/original.jpg
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her for bli den første til å gi din mening
Vis
Lukk
Bilder 
Send til
Eks. navnStatusForfallsdatoTilhørerSamlingHylle
Ex1Tilgjengelig Fauske voksen 940.53 A