Fauske bibliotek

Symposion: drikkegildet i Athen
Huskelisten er tom
Vis
Forfatter
Tittel
  • Symposion: drikkegildet i Athen
Medansvarlig
Språk
  • Språk: Norsk (Bokmål)
Hylleplassering
  • 184 P
Eier
  • Fauske
Klassifikasjon
Emne
Serie
År
  • 2007
Noter
  • Platons verk Symposion ble skrevet i midten av 380-årene f.Kr. og regnes som et av Vestens mest helstøpte og velskrevne prosaverk. Det skildrer et drikkegilde avholdt hos atheneren Agathon og består av en rekke taler til kjærlighetsguden Eros. Dialogen foregår innenfor en uttalt homoerotisk kontekst, hvor filosofen defineres som den som elsker visdommen eller sannheten. Vin og kvinner byttes ut med logos, og festdeltagerne lar seg beruse av ordet, eller talen. Symposion, også kjent som Drikkegildet i Athen, regnes blant Platons midtre dialoger, eller manndomsdialoger. I de tidlige dialogene, eller ungdomsdialogene, er det begrepene dygd og godhet som defineres. I manndomsdialogene presenteres Platons idélære og statsteori, og foruten Symposion regnes Faidon, Faidros og Staten som de mest sentrale fra denne perioden. Det finnes også en rekke senere dialoger, som har blitt kalt Platons alderdomsdialoger. I Platons dialoger får samtalen status som filosofisk metode. Sokrates er ofte den som fører ordet, og dialogene gir leseren inngående kjennskap til den sokratiske samtaleform. I Symposion (gresk for «drikkegilde¤) er det også Sokrates som er hovedperson, denne gangen som deltager i et herrelag som blir avholdt hjemme hos tragediedikteren Agathon dagen etter den årlige teaterfestivalen i Athen. Til stede er, foruten Sokrates og Agathon, komedieforfatteren Aristofanes, hærføreren Alkibiades, legen Eryximakos, sakføreren Pausanias og skolegutten Faidros. Samtidig som Symposion regnes som opphavet til begrepet «platonisk kjærlighet¤, er verket fullt av seksuelle konnotasjoner og kroppslige metaforer. Gjennom Sokrates'' gjengivelse av sin dialog med kvinnen Diotima, trer det platonske kjærlighets- og filosofibegrepet tydelig fram.
ISBN
  • 82-525-6367-8
  • 978-82-525-6367-2
Tilgjengelige
  • 1/1
Venteliste
  • 0 (0)
*000      am
*00143332
*007  
*008070703                a          00nob 9
*015  $a39114$bDugnadsbasen i BIBLIOFIL
*019  $avoksne$bl
*020  $a82-525-6367-8$bib.$bh.$cNkr 299.00
*020  $a978-82-525-6367-2
*041  $hgrc
*0823 $a184$zh$25
*096  $a184 P
*100 0$aPlaton$dca 430-347 f.Kr.$jgr.$1184
*24510$aSymposion$bdrikkegildet i Athen$cPlaton ; oversatt av Egil A. Wyller ; innledende essay av Vigdis Songe-Møller
*260  $a[Oslo]$bBokklubben$c2007
*300  $aLXXII, 112 s.
*440 0$aBokklubbens kulturbibliotek
*520  $aPlatons verk Symposion ble skrevet i midten av 380-årene f.Kr. og regnes som et av Vestens mest helstøpte og velskrevne prosaverk. Det skildrer et drikkegilde avholdt hos atheneren Agathon og består av en rekke taler til kjærlighetsguden Eros. Dialogen foregår innenfor en uttalt homoerotisk kontekst, hvor filosofen defineres som den som elsker visdommen eller sannheten. Vin og kvinner byttes ut med logos, og festdeltagerne lar seg beruse av ordet, eller talen. Symposion, også kjent som Drikkegildet i Athen, regnes blant Platons midtre dialoger, eller manndomsdialoger. I de tidlige dialogene, eller ungdomsdialogene, er det begrepene dygd og godhet som defineres. I manndomsdialogene presenteres Platons idélære og statsteori, og foruten Symposion regnes Faidon, Faidros og Staten som de mest sentrale fra denne perioden. Det finnes også en rekke senere dialoger, som har blitt kalt Platons alderdomsdialoger. I Platons dialoger får samtalen status som filosofisk metode. Sokrates er ofte den som fører ordet, og dialogene gir leseren inngående kjennskap til den sokratiske samtaleform. I Symposion (gresk for «drikkegilde¤) er det også Sokrates som er hovedperson, denne gangen som deltager i et herrelag som blir avholdt hjemme hos tragediedikteren Agathon dagen etter den årlige teaterfestivalen i Athen. Til stede er, foruten Sokrates og Agathon, komedieforfatteren Aristofanes, hærføreren Alkibiades, legen Eryximakos, sakføreren Pausanias og skolegutten Faidros. Samtidig som Symposion regnes som opphavet til begrepet «platonisk kjærlighet¤, er verket fullt av seksuelle konnotasjoner og kroppslige metaforer. Gjennom Sokrates'' gjengivelse av sin dialog med kvinnen Diotima, trer det platonske kjærlighets- og filosofibegrepet tydelig fram.
*650 1$aFilosofi, gresk
*650  $aKjærlighet$1177
*700 0$aSonge-Møller, Vigdis$emedarb.
*700 0$aWyller, Egil Anders$d1926-$eovers.$jn.
*740 0$aDrikkegildet i Athen
*850  $aFauske
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her for bli den første til å gi din mening
Vis
Lukk
Send til
Eks. navnStatusForfallsdatoTilhørerSamlingHylle
Ex1Tilgjengelig Fauske voksen 184 P