Mikromarc websearch

   
Nudge: hvordan ta bedre valg om helse, penger og lykke
Your basket is empty
Vis
Author
Title Statement
  • Nudge: hvordan ta bedre valg om helse, penger og lykke
Language
  • Språk: Norsk (Bokmål)
Shelf
  • 330.01 T
Classification
Subject
Year
  • 2019
Summary, etc
  • Nudge er det engelske ordet for «dult» og har blitt et adferdsøkonomisk begrep for å tilrettelegge noe på en smart måte slik at folk gjør lure valg. I økonomisk teori er mennesket rasjonelt, men i virkeligheten er vi lite rasjonelle og gjør ting vi ikke burde gjøre. Forfatterne viser hvordan vi kan gjenkjenne feilslutninger vi er tilbøyelige til å gjøre ved å designe miljøer som gjør det lettere å velge det som er best for folk. Dette kaller forfatterne valgarkitektur, dvs. å designe noe slik at man dultes i en fordelaktig retning. Har bibliografi, noter, register
ISBN
  • 978-82-8265-484-5
Available
  • 0/1
Waiting
  • 0 (0)
*00001509pam  22002531  4500
*001100014
*008190820                a          00nob 2
*015  $a0569025$bBIBBI
*019  $bl
*020  $a978-82-8265-484-5$binnbundet$cNkr 379.00
*041  $heng
*08231$a330.019$zh$223/nor
*090  $c330.01$dT
*096  $a330.01 T
*100 0$aThaler, Richard H.$d1945-
*24010$aNudge$bimproving decisions about health, wealth and happiness
*24510$aNudge$bhvordan ta bedre valg om helse, penger og lykke$cRichard H. Thaler, Cass R. Sunstein ; oversatt av Kjersti Velsand
*260  $aOslo$bDreyers forlag$c2019
*300  $a338 sider$billustrasjoner
*505  $aHar bibliografi, noter, register
*520  $aNudge er det engelske ordet for «dult» og har blitt et adferdsøkonomisk begrep for å tilrettelegge noe på en smart måte slik at folk gjør lure valg. I økonomisk teori er mennesket rasjonelt, men i virkeligheten er vi lite rasjonelle og gjør ting vi ikke burde gjøre. Forfatterne viser hvordan vi kan gjenkjenne feilslutninger vi er tilbøyelige til å gjøre ved å designe miljøer som gjør det lettere å velge det som er best for folk. Dette kaller forfatterne valgarkitektur, dvs. å designe noe slik at man dultes i en fordelaktig retning.
*532  $aKulturfond
*574  $aOriginaltittel: Nudge : improving decisions about health, wealth and happiness
*650 1$aØkonomi og psykologi$1330.019$2BS$41133587$9nor
*950 0$aPsykologi og økonomi$zØkonomi og psykologi$9nor
^
No reviews exists for this book.
Click here to be the first to write a review.

Det engelske ordet nudge betyr «dult», og har blitt et atferdsøkonomisk begrep for å tilrettelegge noe på en smart måte slik at folk gjør lure valg. Hver dag tar vi beslutninger som har betydning for oss selv eller barna våre, men veldig ofte tar vi dårlige valg. I økonomisk teori er mennesket rasjonelt, men i virkeligheten handler vi mennesker ofte lite rasjonelt. Vi har heller ikke alltid viljestyrke til å gjøre det vi egentlig vet vi burde gjøre. Forfatterne av denne boken inviterer oss med inn i en annen verden, som er tilrettelagt for vår menneskelige natur. De viser hvordan man kan gjenkjenne de feilslutninger vi mennesker er tilbøyelige til å gjøre og hvordan man kan designe miljøer som gjør det lettere å velge det som er best for folk eller deres familier. Dette kaller de valgarkitektur, altså å designe noe slik at man forsiktig dultes en fordelaktig retning uten å begrense sin frihet til å velge. Nudge handler om hvordan psykologi og atferdsøkonomi kan brukes til gavn for enkeltmennesker og samfunnet.

Send to
IdStatusDue dateOwnerLocationShelf
Ex1On loan16.12.2019Fauske voksen 330.01 T